Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z przyrody

Zajęcia prowadzone w ramach projektu przeznaczone są dla uczniów mających trudności     w nauce przyrody. Prowadzone są w dwóch grupach 8 – osobowych dla klas IV i V. Realizacja zajęć wyrównawczych pozwoli uczniom mającym trudności w nauce uzyskać niezbędną wiedzę i umiejętności obowiązujące w standardach kształcenia  oraz podnieść swoje wyniki nauczania. Program zajęć  opiera się na indywidualnej pracy i bezpośrednim kontakcie z dziećmi, co w przypadku zajęć wyrównawczych prowadzonych w małych grupach daje taką możliwość. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową, uwzględniają zastosowanie ciekawych metod nauczania i różnorodnych pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu. Uczestnictwo uczniów w projekcie umożliwia wyrównanie braków w wiedzy i umiejętnościach, zainteresowanie otaczającym światem. Zastosowane metody  pracy przyczyniają się do uzyskania aktywnej  postawy uczniów na zajęciach.

Ewa Ćwiek

 

Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z przyrody

Od 1 stycznia 2018 r. w Szkole Podstawowej im. Stefana Żeromskiego rozpoczęto realizację Projektu pod nazwą „Razem możemy więcej”. Jego celem jest podniesienie kompetencji kluczowych uczniów kl. IV-VII z matematyki, przyrody, języka angielskiego i informatyki.  W ramach Projektu realizowanych jest szereg zajęć, m.in. warsztaty wyrównawcze z przyrody, w których uczestniczą uczniowie klas VI i VII ( po 8 osób w 2 grupach).

Celem ogólnym tych zajęć jest:

  • Umożliwienie uczniom mającym trudności w nauce przyrody (biologii)
  • Wyrównanie braków w wiedzy i umiejętnościach.
  • Podniesienie efektów kształcenia w zakresie wiedzy przyrodniczej.
  • Rozwijanie zainteresowania przyrodą.
  • Kształcenie kluczowych umiejętności przyrodniczych niezbędnych w codziennym życiu i dalszej nauce.

W trakcie realizacji zajęć omawiane były treści dotyczące następujących zagadnień: m.in. pogody i klimatu, stref klimatycznych i krajobrazowych Ziemi, mieszanin substancji, a także budowy i funkcji układów występujących w organizmie człowieka.  Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, poszerzając swoją wiedzę poprzez tworzenie i rozwiązywanie ćwiczeń problemowych oraz rozwijając logiczne myślenie. Wykazywali się pomysłowością, twórczym podejściem do rozwiązywanego problemu. Zasób ich wiadomości i umiejętności został poszerzony i utrwalony. W zakresie rozwijania zdolności przyrodniczych uczniowie prowadzili różne doświadczenia przyrodnicze. Zajęcia te rozbudzały w nich ciekawość i poszerzały wiedzę oraz umiejętności przydatne do odkrywania i zgłębiania tajemnic świata przyrody. Miały także pozytywny wpływ na rozwój procesów myślowych, w tym analizowania, wnioskowania, porównywania czy uogólniania. Poza tym nabyli umiejętność współpracy w grupie i wspólnej odpowiedzialności za jej efekty.

Podczas zajęć z uczniami wykorzystywane są różnorodne metody nauczania:

  • eksperyment, dyskusja, burza mózgów, seminarium/prelekcja, film,
  • prezentacja, ćwiczenia interaktywne.

Uczniowie pracowali zbiorowo, grupowo oraz indywidualnie.

Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i zmotywowało uczniów do intensywniejszej pracy.

W szkole została uruchomiona również platforma e-learningowa z elementami wideokonferencji, uczniowie mają możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela w godzinach popołudniowych podczas dyżuru nauczyciela.

Aneta Rogala


Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki w klasach czwartych i piątych odbywają się zgodnie z tematyką opracowanych programów nauczania i według wcześniej ustalonego harmonogramu zajęć.

Głównym celem prowadzonych zajęć jest podniesienie kompetencji kluczowych uczniów.  Uczniowie rozwijają sprawność rachunkową, doskonalą umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów praktycznych w życiu codziennym, kształtują pozytywną motywację do podejmowania zadań wymagających wysiłku i radzenia sobie z nimi.

W klasie czwartej uczniowie rozwiązywali wielodziałaniowe zadania tekstowe, doskonalili matematyczny kodeks działań, ćwiczyli zamianę jednostek długości, masy, rozwiązywali zadania związane z kalendarzem  i czasem oraz podstawowymi figurami geometrycznymi.

Uczniowie klas piątych systematyzowali wcześniej zdobytą wiedzę dotyczącą działań pamięciowych i pisemnych na liczbach naturalnych, rozwiązywali zadania dotyczące wykonywania obliczeń na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, powtarzali wiadomości związane ze skalą i zaokrąglaniem liczb do danego rzędu.

Zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania. Wiodącymi metodami były gry, zabawy dydaktyczne, ćwiczenia interaktywne. Uczniowie chętnie brali udział w zajęciach. Każdy mógł wykazać się inicjatywą i pomysłowością w rozwiązywaniu zadań. Ćwiczenia były dobierane w taki sposób, aby motywowały do uczenia się matematyki.

 Mariola Borek

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze komputerowe.

 

Zgodnie z głównym celem zajęć wyrównawczych komputerowych w szkole podstawowej grupa 32 uczniów realizowała treści dotyczące programowania i algorytmiki oraz możliwości wykorzystania komputerów, stosowania technologii informacyjnej, pracy zespołowej oraz etyki i bezpieczeństwa pracy.

Uczniowie uczyli się programować i rozwiązywać problemy z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układali i programowali algorytmy w aplikacji Scottie Go! Edu, posługiwali się aplikacjami komputerowymi korzystając ze strony ww.studio.code.org. Ukończyli kursy kodowania: Kurs 2, Minecraft: Podróż Bohatera, Minecraft Adventurer, Koduj z Anną i Elsą, Minecraft Designer. Tworzyli programy do rozwiązywania problemów oraz interaktywne gry lub historyjki, którymi mogli dzielić się z innymi.

Anna Olesińska

 

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego.

W ramach projektu "Razem możemy więcej" odbywały się zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego. Głównym celem było rozwijanie umiejętności mówienia, słuchania, pisania a także czytania w języku angielskim. Uczniowie mieli możliwość wyrównania braków w wiadomościach gramatyczno - leksykalnych. Na zajęciach stosowano metodę komunikacyjną oraz różnego rodzaju gry i zabawy interaktywne.

Magdalena Czarna - Łabęcka