Robotyka.
Od lutego 2018 r. w ramach projektu pt. „Razem możemy więcej” prowadzone są zajęcia rozwijających z robotyki. Lekcje odbywają się w czterech grupach po 12 osób. Mając na uwadze zainteresowania i potrzeby uczniów, opracowany został program nauczania uwzględniający metody aktywizujące, wykorzystujące różne formy pracy z dziećmi. Treści zawarte w programie są tak dobrane, aby ich realizacja umożliwiała działanie każdemu uczniowi, pobudzała do aktywnych postaw, wykorzystywała różne sfery percepcji uczniów. Główny nacisk został położony na aktywizowanie uczniów do pracy zespołowej.
Udział w zajęciach prowadzony jest z użyciem zestawów LEGO MINDSTORMS i jest dla ucznia pierwszym krokiem poczynionym na drodze od fascynacji techniką (mechatroniką) i informatyką (algorytmiką), poprzez rozwój pasji, aż do świadomego wyboru przyszłej pracy zawodowej.
Podstawowym elementem składowym zrobotyzowanego zestawu jest kostka, wyposażona w procesor, cztery porty wejścia do komunikacji z sensorami (np. nacisku/dotyku, ultradźwięków, koloru i natężenia światła) oraz trzy porty wyjścia do podpięcia silników. Dla zestawów LEGO MINDSTORMS przygotowane zostało graficzne środowisko programowania. Programowanie sprowadza się do budowania graficznych schematów działania robotów (programowanie wizualne).
Na początku dzieci budowały roboty z gotowych instrukcji (na wzór instrukcji Lego), pokazujących krok po kroku jakie klocki należy wziąć i jak je ze sobą połączyć. W kolejnych etapach nauki dzieci otrzymały jedynie pomoce, z których mogli korzystać (zdjęcia i wskazówki konstrukcyjne). Po zbudowaniu robotów, uczniowie je programowali w specjalnie przygotowanym programie. Program jest bardzo intuicyjny i posiada przyjazny interfejs graficzny, w którym dzieci przeciągają i upuszczają poszczególne ikony odpowiedzialne za określone czynności robota. Ostatnim i najciekawszym elementem zajęć jest testowanie robota i zabawa. To bardzo ważny element, który pozwala poczuć satysfakcję z efektów swojej pracy, ucząc wytrwałości w osiąganiu zamierzonych celów
To na razie początki naszego programowania, a zajęcia cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Zdobyte wiadomości i umiejętności uczniowie poszerzą w przyszłym roku szkolnym, gdyż zajęcia nadal będą kontynuowane.
Monika Gajek
Gry logiczne.
W ramach projektu „Razem możemy więcej” realizowane są zajęcia rozwijające – gry logiczne. Bierze w nich udział 48 uczniów podzielonych na 4 grupy wiekowe.
Logiczne gry planszowe są nie tylko wspaniałą formą rozrywki ale także wspomagają rozwój intelektualny, integrują grupy rówieśnicze i uczą tworzyć oraz zacieśniać więzy międzyludzkie. Gry to także jedna z ciekawszych metod aktywizujących, sprzyjają pogłębieniu posiadanej wiedzy i rozwijaniu kompetencji zwanych umiejętnościami ogólnymi. Umiejętności te często określa się mianem kompetencji niezależnych od przedmiotu nauczania lub kompetencji interdyscyplinarnych czy też przekrojowych. Łatwość przenoszenia i elastyczność umiejętności ogólnych czyni je bezcennym narzędziem do radzenia sobie w sytuacjach nieprzewidywalnych, w których kompetencje przedmiotowe nie wystarczają.
Najważniejsze umiejętności ogólne rozwijane w czasie gry w planszówki:
- komunikacja,
- rozwiązywanie problemów i logiczne myślenie,
- przywództwo, kreatywność, motywacja, umiejętność pracy w zespole,
- uczenie się.
Sławomir Grabka